Chromatika

European William James Project : Workshops

Edinburgh 2002

Alistair Kee (Faculty of Divinity, Edinburgh University, UK), « Introduction & Chair »

Eugene Taylor (Saybrook Institute & Harvard University, USA), « Metaphysics and Consciousness in James’s Varieties : Origins, Meaning, and Effects »

Sonu Shamdasani (Wellcome Institute, London, UK), « William James and the Pluralities of Psychological Experience »

Diane Jonte-Pace (Department of Religious Studies, Santa Clara University, USA), « Introduction & Chair »

David Wulff (Wheaton College, USA), « Listening to James a Century Later : The Varieties as a Resource for Renewing the Psychology of Religion »

Jacob Belzen (University of Amsterdam, Netherlands), « The Varieties, the Principles and psychology of religion : Unremitting inspiration from a different source »

Jeremy Carrette (University of Stirling, UK), « Passionate Belief : William James, Emotion and Religious Experience »

Peggy Morgan (Mansfield College, Oxford, UK), « The Heritage of William James and the Work of the Religious Experience Research Centre »

William Barnard (Southern Methodist University, USA), « Introduction & Chair »

Grace Jantzen (University of Manchester, UK), « For an Engaged Reading : William James and the Varieties of Postmodern Religious Experience »

Richard King (University of Derby, UK), « William James and the Comparative Study of Asian Mysticism »

Robert Segal (University of Lancaster, UK), « James and Freud on Mysticism »

Ruth Anna Putnam (Wellesley College, USA), « Varieties of Experience and Pluralities of Perspectives »

Antony Duff (Department of Philosophy, University of Stirling, UK), « Introduction & Chair »

Richard Gale (University of Pittsburgh, USA), « The Ecumenicalism of William James »

Hilary Putnam (Harvard University, USA), « James on Truth (Again) »
Graham Bird (Manchester University, UK), « Pragmatism and Religious Belief in William James »

Timothy Sprigge (University of Edinburgh, UK), « William James as a Religious Realist »

Michel Weber (Louvain-la-Neuve, Belgium), « James’ Arationality and its Religious Extremum in the Light of the Concept of Pure Experience »

David Lamberth (Harvard University, USA),

Timothy Fitzgerald (Department of Religious Studies, University of Stirling, UK), « Introduction & Chair »

Janet Sayers (University of Kent, UK), « William James, mysticism, and psychoanalysis »

G. William Barnard (Southern Methodist University, USA), « On William James and mysticism »

Antoon Geels (Lund University, Sweden), « William James, Drugs, and Mysticism »

Felicitas Kraemer (University of Bamberg, Germany), « William James’s Conception of Reality in The Varieties of Religious Experience »

Jaime Nubiola and Izaskun Martinez (Universidad de Navarra, Spain), « Unamuno’s Reading of VRE : The Reception of William James in Spain »

Jo Pearson (Cardiff University, UK), « Ritual and Religious Experience : William James and the Study of Alternative Spiritualities »

Kim, Chae Young (Kangnam University, Korea), « William James’s and C. G. Jung’s idea of religious experience in terms of religious pluralism »

Mike Jackson (Bangor University, UK), « Benign Psychosis ? »

Mathias Girel (Université Paris I-Panthéon Sorbonne, France), « Pragmatism, Religion and Experience : Emile Boutroux and William James »

Ramon del Castillo (Universidad Nacional de Educacion a Distancia, Madrid, Spain), « From Christianism to Enthusiasm : James’s Varieties and the American religion »

Harald Atmanspacher (Institut für Grenzgebiete der Psychologie und Psychohygiene, Freiberg, Germany), « Transitive States and Perceptive Instabilities »

David Galin (University of California, USA), « A Cognitive Account of Spiritual Experience : An Extension of William James’ Forgotten Concept of the Two Forms of Contents in Awareness »

John Pickering (Warwick University, UK), « How Many Varieties ? »

Majid Amini (University of the West Indies,†Barbados), « James on the Epistemology of Mysticism »

Sergio Franzese (University degli Studi di Lecce, Italy), « James verses Nietzsche : Asceticism and Energy in James »

Majeda Omar (University of Jordan, Jordan), « Science as a Religious experience : The James-Kuhn Perspective »

John Snarey (Emory University, USA), « Responding with William James to his Gifford Lectures’ Hecklers »

Sorbonne 2004

Eugene TAYLOR (Saybrook Graduate School and Harvard University), « Radical Empiricism as a New Epistemology for Experimental Science : James’s Unfinished Arch »

Michel WEBER (Chromatiques), « Le spectre de la conscience »

Rein GERRITSEN (University of Kent at Canterbury), « The Need for Radical Empiricism in Modern Psychology »

Craig EISENDRATH (Temple University), « William James : Contemporary Psychology and Education »

Hans SEIGFRIED (Loyola University, Chicago), « James & Sartre : Pure Experience, Boredom, and All That Jazz »

Felicitas KRAEMER (Universitäte Bamberg / Bielefeld), « Hybrid Emotions and Moral Neutralism »

Timothy L.S. SPRIGGE (Old College, Edinburgh), « William James and Absolute Idealism ? »

Mathias GIREL (CEPPA, Université Paris 1), « Expérience et activité dans les Essais »

Denis PERRIN (Université de Grenoble), « Les ambiguïtés des Principles : une diversité d’héritages en puissance »

Bruce BEGOUT (Université de Picardie), « L’expérience pure. Empirisme radical et/ou phénoménologie (James et Husserl) »

Jérôme SACKUR (Université Paris X - Nanterre), « James, Russell et l’empirisme radical »

Christiane CHAUVIRE (CEPPA, Université Paris 1), « Les mirages de l’introspection – Wittgenstein critique de James »

Sergio FRANZESE (Università di Lecce), « The Vanishing Object in William James’s Gnoseology »

Charlene Haddock SEIGFRIED (Purdue University), « Is Prejudice Only a Passing Thought ? Reflections on Subjectivity Without a Subject »

Jean-Claude DUMONCEL (Université de Caen), « “A world of pure experience”. Le monisme neutre est-il neutre ? »

Pierre CASSOU-NOGUES (CNRS), « Trois "expériences" contre la "conscience" : James, Cavaillès, et Merleau-Ponty »

Guillaume GARRETA (CEPPA, Université Paris 1), « Empirisme radical et réalisme direct »

Stéphane MADELRIEUX (Université de Picardie), « L’empirisme radical considéré dans son axiome »

Jean-Jacques ROSAT (Collège de France), Expérience et pensée chez James et Wittgenstein

Jocelyn BENOIST (Université Paris 1, Archives Husserl), « Une conception non contentuelle de l’expérience »

David LAPOUJADE (CEPPA, Université Paris 1), « Expérience et continuité dans les Essais »

Coimbra 2010 : William James and Pragmatism

Nathan Houser, Indiana, Peirce’s post-Jamesian Pragmatism

H. Callaway, Philadelphia, The Meaning of Pluralism

J. Nubiola, Pamplona, La Recepción de William James en Europa Continental

E. Balsemão Pires, Coimbra, Communication and Consciousness : the critique of representation from Peirce to James

Paul Stenner, Brighton, James and Whitehead : assemblage and systematization of deep empiricist process thinking

Giovanni Madallena, “Don’t you think so ?” Peirce’s and James’s way to common sense

Gabriele Gava, Peirce and James on Pragmatism and Purposes

Ignacio Redondo Dominguéz, La Rioja, Vaguedad o distancia infinita ? James y Peirce sobre la indeterminación de la communicación
Nairobis Fuenmayor Mendonza, Santiago de Compostela, Verdad y Verificabilidad en James y los Positivistas Lógicos

Jose Higuera Rubio, Barcelona, Acerca de la procedencia boeciana de las relaciones en la Logica de Peirce

Sara Barrena, Navarra, Charles Peirce, William James y Henri James : conexiones biográficas y estéticas

Wim van Moer, Brussels, On the Importance of a Jamesian pragmatic approach in order to make our ideas clear

Marco Annoni, Why we need both : on the importance of assessing the relationship between Peirce’s and James’s pragmatism

Thibaud Trochu, Paris I, A “hidden James” : on some unpublished data concerning the philosopher’s reflection in the privacy of his own study
Onam Pat Agboro, Lagos, Nigeria, On the Metaphysics and Methodology of Pragmatism

19.00 Nathan Houser, Indiana, The Challenge of editing Peirce

Ivo Ibri, São Paulo, Some Grounds for a Philosophy of Art in Peirce’s Pragmatism

Rosa Calcaterra, Roma, Varieties of Synechism : Peirce and James on the Mind-World Continuity

Michel Weber, Bruxelles, On a certain blindness in political matters

Maria Teresa Teixeira, Lisboa, The Stream of Consciousness and the Epochal Theory of Time

Paulo Renato Jesus / Nicolás Lori, Lisboa e Coimbra, James and Whitehead on Nature and Truth

Joaquim Braga, Berlin / Coimbra, Do primado da expressão na teoria jamesiana das emoções

Maria Uxía Rivas Monroy, Santiago de Compostela, La valoración de Putnam sobre la concepción de la verdad de James : la objeción acerca de los enunciados sobre el pasado

Luis Malta Alves Louceiro, São Paulo, Peirce & James and “The Religious Experience”

Dennis Sölch, Düsseldorf, Pragmatic Methaphysics – William James and Alfred North Whitehead

Izaskun Martínez, Pamplona, William James y Miguel de Unamuno : La recepción del pragmatismo en España

Anna Nieddu, Cagliari, Individuality : the Emersonian Background of the Bergson-James Controversy

Noemi Pizarroso / Mónica Balltondre / Jorge Castro, UNED, Barcelona, From James’s Pragmatism to Delacroix’s Idealism : mystic experience as psychological object

Arthur Arruda L. Ferreira, Rio de Janeiro, William James’s Pragmatism : a possible Epistemology of Psychology in its Plurality

Marta Morgade Salgado, Madrid, William James y Charles Sanders Peirce conversan sobre Psicología. Pervivencia de sus propuestas 100 años después

Sarin Marchetti, Roma, The Life of Mind : Pragmatism and Ethics in The Principles of Psychology

José Geraldo Romanello Bueno, São Paulo, William James, Pragmatism and the Functional Psycology

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